Obuwie do szkoły i przedszkola 0

obuwie do szkoły i przedszkola

Obuwie do szkoły i przedszkola

Na wybór odpowiedniego obuwia składa się wiele czynników takich jak rozmiar, tęgość, uwarunkowania anatomiczne stopy, a także rodzaj chodu. Kierując się wyborem obuwia dla dzieci powinniśmy tym bardziej zwrócić uwagę na  pewne elementy ze względu na to, że stopa dziecka podlega procesowi kształcenia, a każde anormalne przyzwyczajenia wpływają na zmiany wzorca ruchu młodego człowieka, które mogą wpłynąć na dalsze życie.


1)      Na co zwrócić uwagę przy wyborze butów dla przedszkolaka, a na co przy wyborze butów dla ucznia szkoły podstawowej? 

Kupując obuwie swojemu dziecku przede wszystkim powinniśmy jako rodzice zastanowić się jakie przeznaczenie ma mieć dane obuwie. Jest to sprawa podstawowa ponieważ nawet najlepiej dobrany kalosz nie będzie odpowiedni do biegania czy uprawiania sportu. Jeżeli mówimy o obuwiu do przedszkola czy szkoły musimy również wiedzieć po jakiej powierzchni dziecko chodzi w przedszkolu, czy jest to zimny i twardy beton, czy może podłoże okryte dywanem. Co więcej może być i tak że w tym samym obuwiu dziecko będzie wychodziło na dwór. Wspomniane dylematy są o tyle istotne, gdyż sugerując się podłożem miękkim wybierzemy obuwie jak najbardziej elastyczne z cienką podeszwą, natomiast jeżeli wiemy że podłoże jest twarde wtedy musimy skupić się na obuwiu z grubszą podeszwą, która pozwoli zamortyzować wstrząsy. Wspomniany elastyczny bucik na miękkie podłoże może mieć zastosowanie jeżeli dziecko nie posiada większych koślawości , czy szpotawości pięty. Innymi słowy jeżeli u naszego dziecka zdiagnozowano lub gdy widzimy że pięty schodzą do wewnątrz lub na zewnątrz wtedy musimy skupić się na obuwiu ze sztywnym zapiętkiem podtrzymującym kość piętową w odpowiednim ułożeniu.

2)      Dlaczego tyle się mówi o sztywnym zapiętku, czy faktycznie jest ono wymagane u małych dzieci?

Faktycznie często spotykanym pytaniem rodziców jest czy obuwie posiada odpowiedni zapiętek. Sztywny zapiętek jest stosowany u dzieci , u których występują wspomniane dysproporcje w ułożeniu pięty. Wspomniany sztywny zapiętek ma za zadanie utrzymać pięte w odpowiednim ułożeniu i nie dopuścić do możliwości przekrzywień podczas gdy dziecko chodzi, biega lub skacze. Dlaczego jest to takie ważne? Najczęściej prosimy rodziców aby wyobrazili sobie sytuację w której koszykarz wyskakując do kosza ma ustawione pięty do środka, lądując na podłoże ląduje nie na prostej stopie, a skrzywionej co grozi upadkiem oraz przeciążeniami w stawie skokowym, kolanowym czy nawet biodrowym i kręgosłupie.  

3)      Czy obuwie dla dzieci w podstawówce powinno różnić się od dzieci w przedszkolu?

Tak jak wcześniej wspomnieliśmy bardzo ważne jest podłoże po którym dziecko spędza czas w szkole czy przedszkolu. Przy wyborze obuwia nie tyle istotny jest wiek dziecka, o ile ważna jest siła mięśni stóp oraz czy występuje stopa prawidłowa czy z pewnym zaburzeniem ukształtowania. Oczywiście występujące zaburzenia powinno się odnieść do fizjologicznego rozwoju dziecka czyli należy się zastanowić czy np. występujące płaskostopie jest problemem czy może jest to naturalny obraz stopy dla małego dziecka w danym wieku. Nie ważne czy obuwie jest przeznaczone dla dziecka w przedszkolu, szkole podstawowej czy nawet w gimnazjum, najważniejsze jest to żeby bucik był elastyczny czyli pozwalał stopie na swobodne ruchy. Jeżeli jednak potrzebne jest utrzymanie koślawej pięty w odpowiednim ułożeniu lub zastosowanie wkładki korekcyjnej to wtedy na pewno należy zalecić obuwie ze sztywnym zapiętkiem. Przy wyborze obuwie warto zwrócić uwagę na żółty znaczek „Zdrowa Stopa”. Obuwie posiadające ten znaczek spełniają warunki obuwia profilaktycznego nieszkodzącego stopom dzieci. Niestety obecnie bardzo dużo obuwia  sprzedawanych w sklepach nigdy nie powinno być dostępne ze względu na szkody jakie wyrządzają stopom i innym częścią narządu ruchu.

4)      Jak mierzyć stopy dziecku?

Sposobów na pomiary stopy jest wiele, jednakże my ograniczymy się do trzech naszym zdaniem najlepszych gdzie nie ma mowy o popełnieniu błędu. Niektórzy producenci obuwia zapewniają miarki obuwia w postaci buta bez zakrytych palców, aby zobaczyć czy dany rozmiar odpowiednio pasuję i ile zapasu jest z przodu stopy. Drugim sposobem są tradycyjne miarki również w sklepach z dobrym obuwiem. Trzecim sposobem, który można wykonać w domu jest wydrukowanie ze strony internetowej miarki i sprawdzenie jak dana długość ma przełożenie na rozmiar producenta obuwia. Warto w tym miejscu dodać, że niestety dużo producentów ma zawyżoną lub zaniżoną rozmiarówkę, dlatego wcześniej dobrze jest wiedzieć jak przeliczyć wymiar do rozmiaru konkretnego buta.

Jak zmierzyć stopy dziecku

5)      Co jeszcze istotnego chcielibyście przekazać rodzicom przy zakupie obuwia?

Dla nas jest wiele ciekawych i ważnych elementów o których chętnie porozmawialibyśmy jeszcze bardzo długo, jednak ostatnio przykuło naszą uwagę ilość wykrywanych wad stóp typu płaskostopie u dzieci poniżej 5 roku życia. Bardzo ważną sprawą jest odpowiednia diagnoza. Podstawą jest znajomość zmian budowy stopy zachodzących podczas dorastającego dziecka. Czy możemy mówić o płaskostopiu podłużnym u dzieci 3-5 letnich? Oczywiście w niektórych przypadkach można mówić o pewnym odejściu od normy, jednak wielokrotnie spotykamy dzieci, u których „na siłę” próbuję się doszukiwać płaskostopia pomimo, że fizjologicznie stopa dziecka formuje się do 6, 7, a czasami nawet do 8 roku życia. Jest oczywiste, że dziecko w wieku 4,5 lat będzie miało płaskostopie, ale czymś nierozsądnym jest stosowanie u dzieci w tym wieku wkładek ortopedycznych. Tak jak wspomnieliśmy są sytuacje w których należy poddawać dziecko dłuższym terapiom nawet poniżej jednego roku jednakże ilość takich sytuacji jest naprawdę niewielka. 

 

Artykuł przygotowany dla czasopisma SilesiaDzieci

Komentarze do wpisu (0)

Kategorie blog
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl