Biegaj zdrowo! 0

Bieganie pronatory - supinatory stopyBiegaj Zdrowo Maratony, Pronator i Supinator, czyli po co, komu i dlaczego?

Ostatnimi laty zanotowano w Polsce wysoki wzrost popularności biegania. Półmaratony, maratony,
czy ultramaratony bardzo dobrze przyjęły się w prawie każdym mieście i towarzyszą organizacji imprez społecznościowych. Aktywizacja ruchowa na takim szczeblu posiada bardzo dużo zwolenników. Osoby trenujące rekreacyjnie, na poziomie amatorskim czy profesjonalnym rozpoczęły od pewnego czasu startować w imprezach sportowych do tej pory przeznaczonych w większości dla zawodowców.

                W przedstawionym artykule chcielibyśmy zaprezentować przykładowe błędy popełniane przez osoby początkujące swoją przygodę z bieganiem. Pierwszym z najczęściej popełnianych błędów jest brak odpowiedniego przygotowania naszego organizmu, w tym narządu ruchu do wykonywania aktywności o tak dużej intensywności. Przykładowo, osoba pracująca na co dzień w pozycji siedzącej przed komputerem, zmotywowana pewnymi reklamami społecznymi, wkłada buty sportowe z nadzieją na pokonanie półgodzinnego treningu. U takich osób bardzo często pojawiają się dolegliwości bólowe w okolicach stawu skokowego, podudzia czy stawu kolanowego, które z czasem mogą narastać.

Najczęściej występujące przeciążenia układu ruchu u sportowców

                Bliższe naszym zainteresowaniom tematycznym są przypadki z dolegliwościami bólowymi czy dyskomfortem w okolicy kostki bocznej oraz kolana po stronie przyśrodkowej lub nierzadko również po stronie bocznej. Czym spowodowany jest wspomniany problem? Większe obciążenia dla nieprzyzwyczajonego dotąd narządu ruchu powodują przekrzywianie się pewnych struktur stawowych, co doprowadza do zmian biomechanicznych ruchów w stawie, a w dalszej kolejności mogą pojawić się opuchlizny, drętwienia, bóle. Jednym ze standardowych przykładów takiej patologii jest przeciążenie w okolicach stawu skokowego, co prowadzi do wizualnego obniżenia i przekrzywienia stopy do środka (do wewnątrz). Na co dzień wiele niedoświadczonych osób nie zwraca na to uwagi do czasu, kiedy zaczną odczuwać pewne nieprawidłowości. Istotną sprawą w takim przypadku jest ustabilizowanie stopy w takim ułożeniu, które nie dopuści do możliwości przekrzywiania stopy. Warto uzmysłowić sobie, że każda aktywność ruchowa, taka jak szybki marsz, bieg, skoki, spowodują dużo większe obciążenia często kilkukrotnie większe obciążenia, które dla nieprawidłowo ustawionego stawu mogą przyczynić się w przyszłości do urazów.

Jakie obuwie do biegania?

Bardzo rozpowszechnił się ostatnimi czasy trend określania obuwia do biegania typu pronatory czy supinatory. Niestety bardzo często poza chwytem marketingowym i designerskim wyglądem nie wiąże się to z żadną korzyścią dla kupującego. Czego dotyczyć mają wspomniane pronatory czy supinatory? Określenie to wiąże się z pewnym ustawieniem kości piętowej w lekkim przechyleniu w stronę boczną lub wewnętrzną. Osoby, które mają przekrzywioną tylną część stopy do wewnątrz lub na zewnątrz powinny zastosować pewnego rodzaju korekcję. Problem w tym, że nawet najlepsza korekcja typu pronator czy supinator nie pozwoli osiągnąć oczekiwanych rezultatów, jeżeli tylna część obuwia nie będzie odpowiednio usztywniona. Najlepszym rozwiązaniem dla pronacji czy supinacji są wkładki korekcyjne. Ogólnie na temat wkładek było pisane już w poprzednim artykule: http://www.dlastopy.pl/pl/n/12?preview=true

Oczywiście niektóre marki obuwia do biegania posiadają faktycznie właściwości pronacji czy supinacji, jednakże takich specjalistycznych butów jest stosunkowo niewiele. Ponadto, niewłaściwie zdiagnozowany układ stopy może być prekursorem doboru nieodpowiedniego obuwia, który będzie pogłębiał posiadającą wadę. Przykładowo osoba, która faktycznie posiada koślawość kości piętowej, czyli pronację tyłostopia, w nieprzystosowanym sklepie obuwniczym zostaje poinformowana, że jest „pronatorem”. Klient kupujący obuwie przekazuje informację odnośnie pronatora, sprzedawca często nie zastanawia się czy osoba posiada charakterystyczną pronację kości piętowej czy powinna mieć obuwie pronujące czyli bardziej koślawiące stopę do wewnątrz i przekazuje klientowi obuwie typu „pronator”, czyli powodujące w dalszym ciągu pronacje tyłostopia. W takim przypadku, aby zapewnić odpowiednie ustawienie stopy i zastosować korekcję my, jako fizjoterapeuci proponowalibyśmy używanie obuwia neutralnego lub nawet supinującego.  Jak się okazuje jest to częsty problem występujący u biegaczy. W ostatnim czasie dostaliśmy zapytania dotyczących omawianego problemu, niestety nie wszystkich jesteśmy w stanie poinformować o zagrożeniu źle dobranej korekcji i postawionej błędnej diagnozy. Aby uniknąć nieporozumień warto zaczerpnąć wiedzy specjalistów, którzy posiadają doświadczenie w zakresie stopy i obuwia.

Komentarze do wpisu (0)

Kategorie blog
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl